La Grange Verte - Wijn(On)Zin - Merkwijn en eigen label

We komen ze nog steeds tegen in de supermarkten en wijnwinkels, de merkwijnen. Vaak in drie soorten, wit, rosé en rood. Soms nog aangevuld met een zoete witte variant. Deze merkwijnen kennen we vast wel, want ze staan al sinds mensenheugenis in de schappen, onder andere de flessen met het knikje in de hals. Bovendien vaak voor een zeer aantrekkelijke prijs. Blijkbaar is daar nog steeds vraag naar en is er nog steeds een groep wijndrinkers die niet te veel willen betalen voor hun glas wijn. Hoe zit dat nou?


Waar komt die wijn vandaan

De herkomst is soms onduidelijk. Het is vaak wijn uit Frankrijk en/of Italië of uit overzeese gebiedsdelen zoals de VS, Zuid Afrika en Zuid Amerika. Maar uit welke streek het komt of van welk druivenras(sen) het gemaakt is valt veelal niet te lezen. Ook of het een mengwijn is uit verschillende landen blijft ook onbekend bij vele merkwijnen. De wijn smaakt over het algemeen altijd hetzelfde; voor wijnliefhebbers niet spannend en vaak wat dun en veelal zoetig. Waarschijnlijk beschikken de makers over een dusdanig arsenaal wijnen, dat ze elk jaar in staat zijn een zelfde smaak te geven aan de wijn en deinzen er ook niet voor terug om alle toegestane hulpmiddelen zoals toevoegen van hulpstoffen (suiker, betoniet, ascorbinezuur, etc.). Een truc is natuurlijk om slechte wijn wat meer krachtige wijn toe te voegen en andersom. Vele wijndeskundigen noemen dit de wijn uit het putje van de wijnhandel.


De wijn komt vaak van zeer grote wijngaarden waarbij productie hoeveelheden belangrijker zijn dan kwaliteit. Ook belanden wijnen van te jonge stokken op deze markt, waarvan de producenten vinden dat ze nog niet geschikt zijn voor hun eigen label. De wijn wordt snel gemaakt en vervoert per tank naar de wijnhandelaar die mengt, bottelt en de fles voorziet van een etiket met zijn merk. Bij ons zijn geen cijfers bekend, maar het gaat over heel grote hoeveelheden zogenaamde 'bulkwijn'. Op wijnbeurzen zijn er zelfs hele afdelingen voor ingericht waar handelaren in grote hoeveelheden wijn aan de man/vrouw brengen. Grote – ook Nederlandse wijnkopers – doen hier hun zaken voor hun private/merk-labels.


Vanwaar die vraag naar goedkope merkwijnen

Waarom dan die toch wel grote markt voor deze wijn, zult u zich afvragen. Het lijkt controversieel, maar dat komt omdat deze importeurs en wijnbereiders serieus werk maken van de smaak van deze wijn. De smaak moet aansluiten bij een grote groep vaak jonge- of beginnende-, in ieder geval onervaren wijndrinkers. Ze sparen tijd noch moeite om via testpanels er achter te komen wat deze groep onervaren wijndrinkers het lekkerste vindt. Zij mengen de wijn en voegen toe wat nodig en toegestaan is om deze smaak te bereiken. En zie daar, een wijn voor de grote groep wijndrinkers die een wijntje op zijn tijd waardeert, maar die goedkoop moet zijn en aansluit op hun smaakbeleving.


Is het dan verkeerd?

Wat is daar mis mee? Eigenlijk helemaal niets. Als beginnende wijndrinker ben je nog geen connaisseur die alles van wijn weet en vaak ook nog eens geen budget heeft of er voor over heeft, om duurdere wijn te drinken. Voor deze groep is een dergelijke merkwijn een ideale keus. De smaak is altijd hetzelfde, dus weet je wat je kan verwachten. Verder is deze wijn ook vaak te krijgen in bag-in-box; ideaal voor een feestje! Je zet gewoon wit, rosé en rood op een rij en iedereen kan lekker blijven tappen; niets mis mee!


Maar als je jouw gasten echt wil verrassen en mogelijk een wijn van een beter kaliber wil laten proeven, dan horen wij dat natuurlijk graag!



Eigen label

Dan een fenomeen dat ook steeds vaker de kop opsteekt, het eigen label. Het is wijn van diverse producenten uit verschillende landen die onder een private label worden verkocht. Sommigen hebben er een ware kunst van gemaakt om deze wijn aan te prijzen alsof ze de wijnmakers persoonlijk kennen. Eerlijk gezegd, klinkt het verhaal erg goed en is onderhoudend. Bovendien is de wijn correct en ook wel aardig van kwaliteit. Ook de prijs is vaak aantrekkelijk. Niet het goedkoopste, maar zeker niet te duur. Sommige wijnen in het assortiment slaan de plank echt mis en zijn echt van het padje af en zakken bij blindproeverijen door professionals volledig door het ijs.


Enfin, je koopt een paar flesjes na een begeleide proeverij bij een kennis, want je wil de presentator en de gastvrouw niet in verlegenheid brengen. Na verloop van tijd is de wijn aangekomen en kun je de flesjes afhalen. Nogmaals de wijn die je uitzoekt en koopt is op zich prima wijn, anders bleef de portemonnee in de zak. Nieuwsgierig als je bent, ga je eens even op zoek naar de herkomst van al dat ''lekkers'. Na wat zoeken kom je er achter dat er vooral geshopt is in het magazijn van een grote wijnimporteur in Nederland. Het verhaal hebben de vertegenwoordigers (bekende Nederlanders / vinologen) er leuk bij verzonnen of laten verzinnen. Waarschijnlijk wel een min of meer waar verhaal, maar of ze bij alle wijnboeren persoonlijk op de koffie zijn geweest zoals ze vertellen, dat laat zich raden.


Kortom, word je hier enigszins om de tuin geleid?


Maar het kan nog erger. Met onderstaand linkje krijg je een artikel te lezen op de website van Perswijn, het vakblad voor de wijnprofessional, waarin duidelijk wordt wat we met bovenstaand verhaal bedoelen.


KLIK hier voor het hele verhaal